تبلیغات
صالحین شهرک امام حسین شیراز - آموزش کار در فضای مجازی
صالحین شهرک امام حسین شیراز
ان الارض یرثها عبادی الصالحون zqz.ir/iq
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
آیا مایل به همکاری با این وبلاگ هستید؟ بیش از یک گزینه هم می توانید علامت بزنید







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

صالحین شهید خورشیدی
مسجد جامع
شهرک امام حسین(س)
شیراز



امام خامنه ای:

"امروز اینترنت و ماهواره
و وسایل ارتباطىِ
بسیار متنوع وجود دارد
و حرف، آسان
به همه جاى دنیا مى‌رسد.
میدان افکار مردم و مؤمنین،
عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ
و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى
به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛
به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که
نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى
و اسلامى - بیرون بکشیم
و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛


لیکن مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم."


*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********




هدف از شجره طیبه صالحین

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است.

شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر الزمان می‌اندیشد.
بقیه را در لینک های روزانه بخوانید
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
ابر برچسب ها
حیا ,  ایام فاطمیه امسال از شنبه 24 اسفند 1392 آغاز و تا 14 فروردین 139 ,  قیام خونین ,  ایرانی ام ,  FarsSalehin ,  دانلود فایل های متنی و صوتی خطبه غدیر ,  امام باقر(ع) ,  جنایت پهلوی ,  ولادت ,  پورتال صالحین فارس ,  رازی ,  عید اضحی ,  خبر فوری ,  شب آغاز امامت حضرت امام مهدی(عج) ,  آموزش مداحی ,  چادر ,  دانلود شناسنامه حامد زمانی ,  میدان شهدا ,  برترین حجاب ,  حجاب ,  ایرانی می خرم ,  ایرانیم ایرانی می خرم ,  شهید علیرضا محمودی ,  قربان ,  روز دخت ,  امام محمد باقر(ع) ,  چهارمین شب اکران فیلم های عمار ,  استقبال از شهید گمنام در شهرک ,  پیام تبریک ,  عید ,  قیام ,  داروسازی ,  شهید 13 ساله ,  ترجمه فارسی خطبه غدیر ,  متن کامل خطبه غدیر ,  عید قربان ,  جمه سیاه ,  امام صادق(ع) ,  معجزات خدا در انقلاب اسلامی ,  17شهریور ,  پهلوی ,  کنکور حوزه بدون ثبت نام ,  ایجاد سایت صالحین ,  قرآن ,  حضرت معصومه(س) ,  نقد محتوایی فیلم راننده ,  روز داروساز ,  عفت ,  شهادت ,  حدیث , 



مسئله آپدیت آفلاین سوالی‌ست که بسیاری از کاربران دارند!می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا آپدیت آفلاین خوب است یا نه؟ و اگر در شرایطی خوب است برای کدام ضد ویروسها؟
حجم کلی این نرم افزار 3.83 گیگ بایت است که پس از دانلود تمامی یازده بخش و خارج کردن آن از حالت فشرده قابل استفاده می باشد.
جایگزین ایرانی نرم افزار "وی چت"
نرم‌افزار «گفتگو» مسنجر چت ایرانی+ دانلود
نرم افزار «گفتگو» یا Dialog نرم افزار جدید شرکت GLX،محیطی ساده و کار آمد را برای ارتباطات شما با یکدیگر فراهم می کند که می تواند جایگزین مناسبی برای wechat باشد.
یک کارشناس مسائل امنیت سایبر به تشریح چگونگی تهدیدات اپلیکیشن های تلفن همراه از جمله وایبر و ویچت پرداخت.
اگر برای رایانه خود به دنبال یك آنتی ویروس رایگان و در عین حال مطمئن می گردید می توانید ضدبدافزار پادویش را امتحان كنید.

همیشه این خطر وجود دارد که یک پدیده بعد از تبدیل شدن به مد، جایگاه یک ارزش را به‌خود بگیرد که در این صورت اگر خاستگاه پدیده مورد نظر، فرهنگ خودی نباشد، ارزش مذکور در حوزه فرهنگ، عملکردی ضدارزش و کاملاً تخریبی به‌خود خواهد گرفت.
اینترنت، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی مانند «توئیتر»، «فرندفید»، «فیس‌بوک» و «ایسنتاگرام» و البته نرم‌افزارها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند نسل اخیر و عوامل متعدد دیگر، از جمله کلماتی هستند که بیانگر پدیده‌های اجتماعی تازه بوده و می‌رود تا به مُدهای دائمی یا همان ارزش‌های دوره جوانی مبدل شود.
«فیس‌بوک»، «فیس‌بوک» و باز هم «فیس‌بوک»!

در دنیای هوشمند امروزی حفاظت از اطلاعات گوشی هوشمند امری مهم است. در این مقاله سعی داریم به بررسی عواملی که به ما کمک می‌کند تا از گوشی هوشمند آندرویدی خود حفاظت کنیم بپردازیم.
اگر هنوز تصمیم دارید که در نسخه XP سیستم عامل ویندوز فعالیت‌های خود را ادامه دهید، نگاهی به روز صفرها اندازید تا تصمیم خود منصرف خواهید شد.

پایگاه اینترنتی گرداب نوشت: رفتن به سایت‌های مستهجن خطر سهوی دانلود تروجان و بدافزارهای مخرب به گوشی‌های هوشمند را سه برابر افزایش می‌دهد. به همین دلیل مراجعه به سایت‌های مستهجن و دیدن هرزه‌نگاری بر روی گوشی‌های همراه در قیاس با رایانه‌های شخصی بسیار خطرناک‌تر است.
خطر ورود بدافزار‌ها از طریق ورود به سایت‌های مستهجن خیلی بیشتر از اسپم ایمیل‌ها، سایت‌های مخرب و نرم‌افزارهای جعلی است.

اگر خبرنگار اصول و قواعد درست نویسی و ساده نویسی در خبر نویسی آشنا نباشد نباید انتظار داشت که در جنگ های خبری و تاثیر گذاری بر اذهان عمومی بتواند موفق عمل کند چونکه باعث ترویج غلط نویسی و همچنین اخبار نادرست و کذب به دلیل رعایت نکردن واژه ها در جای درست شده و اعتماد مخاطب را از دست می دهد.


 

خبر، با لید که خلاصه داستان است، شروع شده و مشروح خبر، جریان کامل آن‌را بیان می‌کند. در شرح خبر که می‌توان آن‌را متن خبر نامید، توضیح و بیان تفصیلی تمامی اجزائی که در لید بدان اشاره شده، می‌آید.



وقتی اینترنت وارد زندگی ایرانی‌ها شد(1)، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی و روزگاری برسد که عموم مردم از بچه‌مدرسه‌ای‌ها گرفته تا خود پدربزرگ‌هایی که تازگی وارد دوره بازنشستگی شده‌اند، برای سرگرمی یا گذراندن وقت یا هر انگیزه دیگری با گوشی‌های هوشمندشان که نهایتاً چندصدگرم بیشتر وزن ندارد، وارد دنیایی مجازی و سراسر حرف‌وحدیث شوند.

فیس‌بوک دقیقاً چیست؟

این روزها دست هرکسی در هر رده سنی یک و یا چند موبایل است. موبایل‌هایی که با پیشرفت علم آنچنان ترقی کرده‌اند که خوب می‌توانند مخابرات و هزینه‌های مکالماتی آن را دور بزنند! تنها با نصب نرم‌افزارهای مکالماتی کاملاً رایگان و اتصال به اینترنت.
در دهه های اخیر تحولات فرهنگی و تکنولوژیکی موجب پیدایش رسانه های جدید و متعدد و در سال های اخیر بازی های ویدیویی و رایانه‌ای گردیده است. نقش و جایگاه این رسانه‌ها به حدی است که نمی توان زندگی را بی‌حضور آنها قابل تصور دانست.

کتاب امنیت اخلاقی از دیدگاه رهبری به همت «مجتبی جاویدی» در ۴۸۹ صفحه توسط مرکز پژوهشی‌های مجلس در سال ۱۳۸۹ منتشر شده است. این کتاب به بررسی مفعوم، ابعاد و راهکارهای تحقق امنیت اخلاقی در جامعه از میان سخنان رهبری پرداخته است.
این کتاب در همه بخش‌هایش مشتمل بر سخنان بسیار مهم و ارزشمندی از سخنان رهبری است که با دسته‌بندی بسیار خوبی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. بازخوانی سخنان آیت الله خامنه‌ای درباره اینترنت در این کتاب بخشی است که در اینجا بازخوانی شده است.

معرفی یک نرم افزار امنیتی خوب:
محافظ كاسیت (قفل فایل و پوشه) نسخه 6.2
مطمئنا برای شما هم بارها پیش آمده كه خواسته اید بر روی فایل ها و پوشه های خود قفل و پسوردی را قرار داده و از آن ها در برابر دسترسی دیگران جلوگیری كرده و امنیت فایل های خود را برقرار سازید و برای این كار نیز نرم افزارهای فراوانی را امتحان كرده اید كه نتایج دلخواه شما را نداشته اند.
فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند.
این روزها ابزارهای جاسوسی از طریق وب‌کم بیش‌ از پیش به چشم می‌خورند. مهاجمین با طرح‌های فیشینگ قادرند از راه دور کنترل وب‌کم رایانه‌ها را در دست بگیرند. یکی از این ابزارها تروجان‌های دسترسی از راه دور یا همان RATها هستند که به طور گسترده و رایگان در دسترس افراد قرار دارند.
اقداماتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت از اصول اولیه حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای سایبری است،امید است این دستورات را برای امنیت خود و خانواده تان در محیط مجازی به خاطر بسپارید.
دانلود قالب بسیار زیبای امام رضا (ع) برای وبلاگ به مناسبت میلاد با سعادت آفتاب هشتم

سیاست گذاران و موسسان این سایت اهداف گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از تاسیس آن دنبال می کردند که نمونه ای از اهداف سیاسی آن را در حوادث پس از انتخابات 88 در ایران مشاهده کردیم.


"روح‌الله مؤمن‌نسب" كارشناس فضای مجازی طی یادداشتی اختصاصی كه در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داده است، به بررسی مخاطرات امنیتی در فضای مجازی و نقش شورای عالی فضای مجازی در این حوزه پرداخته است.

برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر برای صیانت از آسیب‌های ناشی از اینترنت یکی از تکالیف اصلی است که در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است‌ و در پیوست این حکم تاریخی نیز به آن پرداخته‌اند.

معرفی یک نرم افزار امنیتی خوب:
به مادربوردتان قفل بزنید + دانلود
نرم افزار كاسیت یک اپلیکشن ایرانی است با کاربردهای فراوان که دیگر اجازه راهیابی به فایل هایتان را به هیچکس نمی دهد.
از آنجا که کار در فضای مجازی و علی الخصوص وبلاگ نویسی دارای قواعد مخصوص به خود می باشد پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا کتاب الکترونیک "آموزش جامع وبلاگ نویسی" را در قالب PDF منتشر می نماید.
وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.
میلیون‌ها خانواده در سراسر جهان هر روزه از اینترنت برای یادگیری، تحقیق، خرید، انجام امور بانكی، سرمایه‌گذاری، به اشتراك‌گذاری تصاویر، بازی، دانلود فیلم و موسیقی، ارتباط با دوستان، ملاقات افراد جدید و انواع فعالیت‌های دیگر استفاده می‌كنند.
دستیابی به اطلاعات حساس و خصوصی که در اسناد مالی و مکاتبات شما وجود دارند، رویای دزدان هویت است. نام ها، آدرس ها، شماره های کارت ملی و شناسنامه، اطلاعات بانکی و غیره . اینها حساس ترین اطلاعاتی است که بیشتر ما اکثر اوقات در از طریق ایمیل برای همکاران، شرکا یا وکیل مان می فرستیم.
شما در این سایت می توانید ترافیک اینترنت را بصورت لحظه به لحظه و آنلاین مشاهده کنید.
نیاز روزمره انسان به در‌ دسترس‌ بودن اینترنت در هر مکانی باعث بوجود آمدن تکنولوژی وای‌فای شده است. گاهی اوقات نیاز به استفاده از این تکنولوژی در فضای عمومی همچون کافی‌شاپ، محوطه دانشگاه، فرودگاه و… داشته باشید؛ اما قبل از آن بایستی یک سری نکات امنیتی را رعایت نمایید تا دچار مشکلات بعدی نشوید
اشتباهات دستوری و نگارشی در فضای رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، صدای اعتراض برخی وبلاگ‌نویس‌ها را درآورده است. آن‌ها بر این پرسش‌‌‌اند که چه بلایی بر سر سواد و نگارش فارسی آمده است.

توجه توجه
عناوین در خلاصه خبر های فوق پنهان هستند
مشرح هر خبر را که دوست دارید مطالعه کنید ابتدا عنوان پنهان آن را آشکار کنید و سپس با کلیک راست در open new tab بازکنید.


متن زیر نمونه ای است که عنوان مخفی آن اصول خبر نویسی در خبرنگاری است

همانطور که می دانید خبرنگاری و خبرنویسی دو رکن بهم پیوسته هستند و اگر این دو بال با هم در یک راستا حرکت نکنند پرواز به اندیشه ها میسر نخواهد بود.

اگر خبرنگار اصول و قواعد درست نویسی و ساده نویسی در خبر نویسی آشنا نباشد نباید انتظار داشت که در جنگ های خبری و تاثیر گذاری بر اذهان عمومی بتواند موفق عمل کند چونکه باعث ترویج غلط نویسی و همچنین اخبار نادرست و کذب به دلیل رعایت نکردن واژه ها در جای درست شده و اعتماد مخاطب را از دست می دهد.

 

خبر، با لید که خلاصه داستان است، شروع شده و مشروح خبر، جریان کامل آن‌را بیان می‌کند. در شرح خبر که می‌توان آن‌را متن خبر نامید، توضیح و بیان تفصیلی تمامی اجزائی که در لید بدان اشاره شده، می‌آید.

برای نوشتن متن، که بنا به‌ضرورت، ممکن است از یک یا دو جمله و بند تا بیش از ده جمله و بند طول داشته باشد، مراعات قواعد و اصول خاصّی لازم است؛ که رعایت آن‌ها سبب توجه خوانندگان و شنوندگان  به اخبار، مقالات و نوشته‌های روزنامه‌نگاران و متخصصان امور ارتباطی شده و آن‌ها را قابل چاپ و انتشار می‌نماید.

 

قواعد کلی

1. ساده‌نویسی؛ خبر باید ساده، روان، قابل فهم و به زبان همه مردم باشد؛

 

2. تازگی؛ خبر، باید همیشه نسبت به خبر روز قبل تازه‌تر بوده و نکات جدیدی را دربرداشته باشد. خبرنگار باید سعی کند از بیان تکراری حقایق و بدیهیّات خودداری نماید.

 

3. کوتاه‌نویسی؛ از اصول مهم خبرنویسی، کوتاه‌نویسی است؛ که بیشترین اطلاعات در کوتاه‌ترین متن ارائه می‌شود. یک مطلب خبری، به‌طور متوسط نباید از 300 تا 500 کلمه، تجاوز کند. مگر در خبرهای مهم؛ که می‌توان تا چند ستون، مطلب تهیه کرد.

 

4. تقدّم دیگران؛ خبرنگار و نوشته‌هایش، باید بیشتر، از دیگران حرف بزند و از خود کمتر سخن به‌میان آورد.

 

5. هماهنگی؛ خبر باید به‌گونه‌ای تنظیم شود، که بخش‌های مختلف آن (تیتر، لید، متن) و جملات متن خبر، با یکدیگر هماهنگی و تطابق لازم را داشته باشند. آن‌چه که خبر را جذّاب و مخاطب را به خواندن، دیدن و یا شنیدن آن ترغیب می‌کند، ارتباط و هماهنگی بین اجزای آن است. هرچه این ارتباط، قوی‌تر باشد و جملات متن، پرمعنی و در عین حال، کوتاه‌ باشند، خواندن و شنیدن آن برای مخاطب جذّاب‌تر است. این هماهنگی را می‌توان با تکرار به‌موقع موضوع(محور) اصلی، یک واژه‌ی کلیدی خبر، کلمات و عبارات ربط‌دهنده و استفاده به‌موقع از نام مکان‌های مختلف، فراهم کرد.

 

6. جامعیّت؛ یکی از مفاهیم اساسی خبرنویسی، جامعیّت خبر است. یعنی اینکه تا حد امکان، خبرنگار یا دبیر خبر، باید کلیه اطلاعات مربوط به رویداد را جمع‌آوری و در بسته‌بندی خوب و جذّاب ارائه کند و باید بکوشد به کلیّه پرسش‌هایی که در ذهن مخاطب است، پاسخ گوید.

 

7. درست‌نویسی؛ از اصول اولیّه نوشتن خبر، درست‌نویسی است. هنگام درست‌نویسی، رعایت نکته‌های نگارشی، چه در صحیح نوشتن کلمات و ترکیب‌ها و چه در نوشتن ساختمان صحیح جملات، بسیار اهمیت دارد و به موازات آن، چنانچه متن ترجمه‌شده باشد، رعایت اصول ترجمه نیز ضرورت دارد. اصل نخستین برای درست نوشتن، آگاهی و مهارت خود نویسنده است؛ زیرا مفهومی را که او به‌شیوه خاص خود، درک کرده و می‌خواهد به خواننده منتقل کند، خودش بهتر از هرکس می‌شناسد. بنابراین لازم است نویسندگان با مطالعه متون معتبر و وزین ادبی، مهارت درست‌نویسی خود را افزایش دهند.

 

8. ترجیح اصطلاحات؛ در نوشتن خبر، باید کلمات مصطلح را بر کلمات صحیح ولی نامأنوس، ترجیح داد و هرجا کلمه‌ی فارسی وجود داشت، از به‌کار بردن کلمات عربی یا اروپایی خودداری کرد.

 

9. شروع با کلمات مناسب؛ هرگز نباید جملات را با کلمات امروز، دیروز، فردا و یا اعداد شروع کرد.

 

10.آغاز مناسب پاراگراف‌ها؛ نباید دو پاراگراف پشت سر هم را با یک کلمه آغاز کرد.

 

11.اطمینان به صحت خبر؛ اطمینان نویسنده به صحت خبر منتشره.

 

12.سابقه خبر؛ یکی از مسائل اساسی در خبرنویسی که در فهم بهتر خبر به مخاطب کمک می‌کند، ذکر سابقه خبر است. سابقه یا پیشینه خبر، معمولاً در آخر خبر و بعد از ارائه مطالب جدید و با واژه‌های کلیشه‌ای چون "گفتنی است"، "شایان ذکر است" و ... در جمله‌بندی مستقل می‌آید. البته گاهی نیز سابقه خبر در متن خبر، بعد از لید به‌صورت جمله‌ای مستقل می‌آید.

 

13.منبع خبر؛ منبع خبر در ادبیّات خبرنویسی از اهمیت برخوردار است. در مطبوعات، معمولاً منبع خبر در ابتدای خبر، یعنی قبل از لید نوشته می‌شود؛ اما در اخبار رادیو و تلویزیون، منبع خبر، بنابه ضرورت ممکن است در ابتدای لید یا در متن خبر آورده شود.

 

14.معرفی افراد؛ در نوشتن خبر، ذکر اسامی افراد و معرفّی دقیق آن‌ها لازم است. البته به‌طورکلی،‌ دانستن نام و نام خانوادگی افراد برای مخاطبان ارجح نیست؛ بلکه آن‌چه برای مخاطب اهمیت زیاد دارد، آگاهی از مقام، ملیّت و جنسیّت افراد و این‌که آن‌ها اهل کدام منطقه یا شهر هستند، می‌باشد. اما در معرفی افراد باید نکاتی را رعایت کرد:

 

الف) در لید، فقط در صورتی نام فرد ذکر می‌شود که با خواندن یا شنیدن آن، چهره یا عملکردش در ذهن تداعی شود و الّا فقط باید به ذکر سمت، سن، جنس، اسم مستعار، محل سکونت و سایر مشخصات اکتفا کرد.

ب) اگر فرد دارای چند مقام و سمت بود، اول سمت معروف و مهم و سپس در بندهای مختلف خبر، از سمت‌های دیگر او استفاده می‌شود.

ج) در معرفی افراد در اشاره بعد از لید، بهتر است در صورت عدم لزوم صرفه‌جویی در وقت، نام و نام خانوادگی و سمت به‌طور کامل بیان شود و در ادامه خبر، می‌توان از یکی از عناوین سمت، نام و یا نام خانوادگی، جداگانه بهره جست.

د) بیان سمت‌های علمی افراد مثل دکتر، مهندس، آیت‌الله و ... اگر با اظهارات و افعال مذکور در خبر ارتباط داشته باشد، ضروری است.

هـ) در معرفی سازمان‌ها و افراد، باید اسامی کامل آن‌ها نوشته شود.

 

قواعد علامت‌گذاری

به‌منظور جدا کردن جملات از یکدیگر، رعایت ارتباط بین عبارات ناتمام، احتراز از تداخل الفاظ و معانی، نشان دادن مطالبی که از دیگران نقل قول یا اقتباس می‌گردد و همچنین برای سهولت تعریف و توضیح در تقسیم موضوعات و نظایر آن‌ها، در زبان‌های زنده و مهم دنیا و مخصوصاً زبان‌هایی که ریشه لاتین دارند، از علائمی استفاده می‌شود، که طریقه به‌کار بردن آن‌ها را در زبان انگلیسی (punctuation) می‌گویند. برخی از رایج‌ترین قواعد علامت‌گذاری که با زبان‌های مهم و زنده دنیا مطابقت دارد، عبارتند از:

 

1. نقطه (.)؛ نقش مهم نقطه در نوشتن و جدا کردن جملات کامل از یکدیگر است. علاوه‌بر آن، وقتی به‌دنبال یک حرف بیاید، به‌معنای آنست که آن حرف، علامت اختصاری یک کلمه است. باید دانست نباید از این علامت در پایان تیتر خبر و اجزای آن(روتیتر، سرتیتر و میان‌تیتر) استفاده کرد.

 

2. ویرگول (،)؛ ویرگول برای تسهیل درک نوشته است. موارد مهمی که در به‌کار بردن ویرگول در خبرنویسی ضروری است از این قرارند:

تمایز و شمارش؛ وقتی که در یک جمله چند اسم یا صفت یا کلمه‌های متعاطف دیگر که دارای إسناد واحدی هستند به‌دنبال هم بیایند؛

رفع ابهام؛ در هر موردی که پشت سر هم قرار گرفتن دو کلمه با احتمال ایجاد ابهام روبرو باشد؛

جلوگیری از اشتباه شدن؛ در مواردی که نگذاشتن ویرگول باعث عوض شدن مفهوم جمله می‌شود.

 

3. نقطه ویرگول (؛)؛ نقطه ویرگول که در عالم مطبوعات "پوئن ویرگول" هم نامیده می‌شود، برای جدا کردن جملاتی است که به‌خودی خود دارای معنا و مفهوم کامل هستند، ولی عبارات و جملاتی که بعد از آن‌ها می‌آید، مربوط به آن‌هاست.

 

4. دو نقطه (:)؛ موارد استفاده از آن، عبارت است از:

·     قبل از نقل گفته یا نوشته دیگران؛

·     قبل از ذکر یک مثال، توضیح یا یک نتیجه؛

·     برای تقسیم یا تفکیک یک موضوع؛

 

5. گیومه («»)؛ گیومه یا نشانه نقل قول در متن خبر، در موارد زیر استفاده می‌شود:

نقل قول مستقیم؛

اسامی خاص؛ اسامی خاص نامأنوس یعنی اسم‌هایی که خواننده با آن‌ها آشنایی کامل ندارد، باید در گیومه قرار بگیرند؛ مانند نام‌های خارجی؛

متمایز کردن یک عبارت یا کلمه؛

سلب مسئولیت؛ موقعی که نویسنده نمی‌خواهد، مسؤولیت بخشی از نوشته‌اش را که از منابع دیگر اقتباس کرده، به‌عهده بگیرد، آن‌را داخل گیومه می‌آورد.

 

6. علامت تعجب (!)؛ این علامت در پایان کلمات یا جملاتی که حیرت، استهزاء و خوشحالی زیاد را برساند و همچنین بعد از نام یا عنوان مخاطب (معمولاً در مواردی که خطاب با نوعی تحکّم همراه باشد)، استفاده می‌شود.

 

7. پرانتز ( () )؛ پرانتز یا دو کمان در اصلی‌ترین شکل خود، برای افزودن هرگونه اطلاع اضافی در وسط جمله به‌کار می‌رود.

 

 

قواعد عددنویسی

برای نوشتن ارقام و اعداد در اخبار مطبوعات، قاعده و قانون مشخصی وجود ندارد؛ ولی در برخی موارد بهتر است، به‌جای حروف، از ارقام استفاده شود. به‌طور مثال، برای نوشتن مقیاس‌ها(متر، کیلومتر، لیتر و ...)، آمار و ارقام، ‌تاریخ و ساعات روز، شماره مواد قوانین، صفحات کتاب‌ها، تاریخ تولّد و شماره شناسنامه، مبلغ‌ها و شماره تلفن‌ها، شماره اتومبیل و ساختمان، قد و وزن، نتایج انتخابات یا مسابقات.

 

اما برای نوشتن مواردی مثل اعداد یک رقمی، سن اشخاص، اعداد تقریبی یا تخمینی، اعدادی که جمله با آن‌ها آغاز شده، اعداد ترتیبی، اعداد کسری، اعداد غیر آماری و شماره‌های بیش از پنج رقمی (که به‌صورت تلفیقی از عدد و حروف می‌آید)، از حروف، برای نوشتن اعداد استفاده می‌شود.

 

مراحل خبرنویسی

هر روز، رویدادهای بی‌شماری در جهان اتفاق می‌افتد و هر کسی در اطراف خود، شاهد صدها و هزاران خبر است. بنابراین قبل از این‌که خبرنگاری بخواهد به نوشتن خبر بپردازد، لازم است از میان تعداد زیادی رویداد، خبر را از غیر خبر تشخیص دهد. برای این مهم، باید به ارزش‌های خبری توجه داشته باشد و رویدادی را به‌عنوان خبر تلقّی کند، که دارای ارزش خبری است. بعد از این مرحله، نوبت به خبرنویسی می‌رسد که مراحل زیر را می‌توان برای آن بیان نمود:

 

1.گزارش‌گری؛ در این مرحله به گردآوری اطلاعات مربوطه، کسب جزئیات و پیدا کردن مصادیق و تجسّم یک رویداد پرداخته می‌شود. در این مرحله است که خبرنگار باید تمامی سؤالات موجود در ذهن مخاطب، درباره‌ی رویداد را شناخته و تا حدّ امکان، پاسخ آن‌ها را بیابد. یکی از راه‌های معمول و مهمّ جمع‌آوری اطلاعات، پاسخ به عناصر شش‌گانه خبری است.

 

2.اندیشیدن؛ قبل از نوشتن خبر باید دانست، که اصل ماجرا چیست و چطور باید عرضه شود؛ که این امر در اندیشه اولیه به‌دست می‌آید.

 

3.سازماندهی؛ خبرنویس حرفه‌ای، قبل از آن‌که بنویسد، به سازماندهی مواد خود می‌پردازد. سازماندهی خوب از درک مضمون اصلی رویداد ناشی می‌شود؛ یعنی اینکه خبرنگار، نقطه‌نظر اصلی باعث به‌وجود آمدن مطلب را به‌خوبی بشناسد و جزئیات بی‌ربط و بی‌اهمیت را از آن جدا کند.

 

4.پرداختن به ساز و کار موضوع؛ خبرنگار باسابقه، ساز و کار خبر را می‌شناسد. به‌دیگر زبان، درک مخاطب را ملاک و هدف قرار می‌دهد. ساز و کار زبان، همان میثاق‌های مخاطبان است؛ از واژه‌های آشنا تا رعایت قواعد علامت‌گذاری.

 

5.طراحی سبک و سیاق؛ سبک نوشتن بایستی در موقع خبرنویسی مدّ نظر قرار گیرد؛ تا نویسنده به‌صورت جذّاب و غیر تکراری به نوشتن خبر بپردازد و در واقع، هر بار به‌طرز جدیدی بنویسد.

 

6.انتخاب لید مناسب با آن خبر؛

 

7.نوشتن بدنه و متن خبر؛

 

8.ارزیابی تولید؛ در این مرحله، ویراستاری خبر و ارزیابی خبر از نظر جواب‌گوی رویداد بودن بررسی می‌شود.

 

9.گزارش‌گری و نوشتن دوباره؛ در این مرحله، اگر لازم بود با یک منبع خبری برای بار دوم تماس گرفته و به دوباره‌نویسی خبر می‌پردازیم؛ چراکه دوباره‌نویسی، زمان می‌آفریند و هر نوشته‌ای از دوباره نویسی سود می‌برد.[5]

 

تفاوت‌های خبرنویسی در مطبوعات و رادیو و تلویزیون

برخی از تفاوت‌های نوشتن خبر برای مطبوعات و رادیو و تلویزیون از این قرارند:

1.سادگی؛ خبرهای رادیویی و تلویزیونی باید ساده و روان باشند و از لغات دشوار در آن‌ها پرهیز شود؛ در صورتی‌که در خبرهای مطبوعاتی، چنانچه واژگان دشوار هم موجود باشد، امکان مراجعه به فرهنگ لغت وجود دارد؛ بنابراین با اشکال چندانی مواجه نیست.

 

2.کوتاهی؛ خبرهای رادیویی و تلویزیونی باید کوتاه باشند، تا درک شوند؛ در صورتی‌که خبرهای طولانی در مطبوعات، با دوباره خواندن درک می‌شوند.

 

3.سبک خبر؛ در خبرنویسی مطبوعات، می‌توان از سبک هرم وارونه یا تاریخی همراه با لید بهره برد؛ اما در رادیو و تلویزیون از سبک هرم وارونه استفاده می‌شود.

 

4.سابقه خبر؛ در خبرهای مطبوعاتی، سابقه خبر، تقریباً به‌طور کامل می‌آید؛ اما در رادیویی و تلویزیونی بسیار کوتاه ذکر می‌شود.

 

5.لید؛ در لیدنویسی مطبوعات، از لیدنویسی با استفاده از عناصر خبر و لیدهای یک‌موضوعی و چندموضوعی استفاده می‌شود؛ اما در رادیو و تلویزیون انواع لیدها به‌جز لیدهای نقلی که ناقل در پاراگراف بعد می‌آید، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

[1]. معتمدنژاد، کاظم؛ روزنامه‌نگاری، تهران، سپهر، 1372، چاپ چهارم، ص93 و 65 و نصرالهی، اکبر؛ اصول خبرنویسی، تهران، سروش، 1384، چاپ پنجم، ص123.

[2]. معتمدنژاد، کاظم؛ ص92 تا 94 و نصراللهی، اکبر؛ ص123 تا 125 و ص129 تا 143 و مسعودی، امید؛ مبانی نگارش رسانه‌ای، تهران، خجسته ، 1382، چاپ دوم، ص125 تا 127.

[3]. بروجردی علوی، مهدخت؛ نگارش رسانه‌ای، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1386، چاپ دوم، ص65 تا 74 و معتمدنژاد، کاظم؛ ص94 تا 97.

[4]. معتمدنژاد کاظم؛ ص94 تا 97.

[5]. شکرخواه، یونس؛ خبرنویسی مدرن، تهران، خجسته، 1381، ‌چاپ اول، ص13 تا 15 و مکتبی، محمد؛ خبر و اخلاق خبرنگاری، قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، 1384، چاپ اول، ص22 تا 24 و کبیر، محمدرضا؛ روزنامه‌نگاری برای جوانان، تهران، منادی تربیت، 137   9، چاپ دوم، ص101 و نصرالهی، اکبر، ص33 و 37 و 73.

[6]. مکتبی، محمد؛ ص25 و قندی، حسین؛ تفاوت‌های خبرنویسی در رسانه‌های جمعی، مجموعه مقالات روزنامه‌نگار حرفه‌ای، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، 1374، چاپ اول، ص 927.47 /فرهنگ نیوز


منبع:
سپاه عاشورا