تبلیغات
صالحین شهرک امام حسین شیراز - تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی
صالحین شهرک امام حسین شیراز
ان الارض یرثها عبادی الصالحون zqz.ir/iq
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
آیا مایل به همکاری با این وبلاگ هستید؟ بیش از یک گزینه هم می توانید علامت بزنید







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

صالحین شهید خورشیدی
مسجد جامع
شهرک امام حسین(س)
شیراز



امام خامنه ای:

"امروز اینترنت و ماهواره
و وسایل ارتباطىِ
بسیار متنوع وجود دارد
و حرف، آسان
به همه جاى دنیا مى‌رسد.
میدان افکار مردم و مؤمنین،
عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ
و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى
به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛
به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که
نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى
و اسلامى - بیرون بکشیم
و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛


لیکن مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم."


*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********




هدف از شجره طیبه صالحین

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است.

شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر الزمان می‌اندیشد.
بقیه را در لینک های روزانه بخوانید
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
ابر برچسب ها
قیام خونین ,  پهلوی ,  روز داروساز ,  عفت ,  خبر فوری ,  امام باقر(ع) ,  آموزش مداحی ,  روز دخت ,  برترین حجاب ,  ایرانیم ایرانی می خرم ,  ایرانی می خرم ,  جمه سیاه ,  پیام تبریک ,  کنکور حوزه بدون ثبت نام ,  امام صادق(ع) ,  عید ,  استقبال از شهید گمنام در شهرک ,  ترجمه فارسی خطبه غدیر ,  شب آغاز امامت حضرت امام مهدی(عج) ,  ایام فاطمیه امسال از شنبه 24 اسفند 1392 آغاز و تا 14 فروردین 139 ,  پورتال صالحین فارس ,  حدیث ,  ولادت ,  عید اضحی ,  شهادت ,  دانلود شناسنامه حامد زمانی ,  17شهریور ,  حجاب ,  FarsSalehin ,  عید قربان ,  چادر ,  ایرانی ام ,  شهید علیرضا محمودی ,  میدان شهدا ,  امام محمد باقر(ع) ,  نقد محتوایی فیلم راننده ,  شهید 13 ساله ,  قربان ,  حیا ,  متن کامل خطبه غدیر ,  قیام ,  دانلود فایل های متنی و صوتی خطبه غدیر ,  داروسازی ,  ایجاد سایت صالحین ,  معجزات خدا در انقلاب اسلامی ,  رازی ,  چهارمین شب اکران فیلم های عمار ,  حضرت معصومه(س) ,  جنایت پهلوی ,  قرآن , 
ارسال شده در سه شنبه 10 دی 1392 ساعت ساعت 22 و 35 دقیقه و 55 ثانیه توسط صادق صالح

تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

کد مطلب: 49482 | تاریخ مطلب: 08/10/1392

امام هر شب در هر حالى که باشند نماز شب مى‏خوانند و هنگامى که براى نماز شب از خواب برمى‏خیزند، این‏قدر آرام و آهسته قدم برمى‏دارند که هیچ‏کس از خواب بیدار نشود و به ندرت اتفاق مى‏افتد که از حرکت امام در دل شب، کسى بیدار شود.

امام خمینی

«مرحوم طبرسى در احتجاج[1] سند به حضرت امیرالمؤمنین(ع) رسانده که فرمود: ده سال رسول خدا ایستاد بر سر انگشتان خود تا قدمهاى آن حضرت ورم نمود و رویش زرد شد. می ‏ایستاد تمام شب را تا عتاب به او شد در آن. پس فرمود خداى عزوجل: طه، ما فرو نفرستادیم بر تو قرآن را تا به تَعَب اُفتى، بلکه براى آنکه به سعادت و راحتى رسى به واسطۀ آن. و از حضرت صادق(ع) مروى است که رسول خدا در عبادت یکى از پاهاى مبارکش را بلند مى‏فرمود تا زحمت و تعبش زیاد شود. پس خداى تعالى این آیۀ شریفه را فرو فرستاد. و بعضى مفسّرین گفتند این آیه شریفه جواب مشرکین [است] که گفتند پیغمبر به زحمت افتاد به واسطه ترک دین ما، پس این آیه نازل شد. و شیخ عارف کامل شاه‏آبادى ـ دام ظله‏ـ مى‏فرمودند، پس از آنکه آن وجود مبارک مدتى دعوت فرمود و مؤثر نشد آن طورى که حضرت مایل بود، آن سرور احتمال داد که شاید نقص در دعوت او باشد. پس اشتغال به ریاضت پیدا کرد مدت ده سال تا آنکه قدمهاى مبارکش ورم کرد.[2] آیه شریفه نازل شد که خود را مشقّت مده. تو طاهر و هادى هستى و نقص در تو نیست، بلکه نقص در مردم است.»[3]


مهمترین فلسفۀ بعثت پیامبر اکرم(ص) دعوت انسانها به خداوند است. از این‏رو باید خود ارتباط فوق ‏العاده و عاشقانه‏اى با حضرت حق داشته باشد. ریشۀ این ارتباط عاشقانه، شناخت پیامبر(ص) از حضرت حق است. هرچه شناخت محبوب بیشتر باشد، عشق آتشین‏تر مى‏شود. قرآن کریم خوف و خشیت از پروردگار را، تنها به عالمان نسبت داده است و مى‏فرماید: اِنَّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء.[4]


رسول خدا(ص) به نماز که مهمترین حلقه وصل بندگان با خداوند است توجه زیادى داشته و نماز را بر هر کارى مقدم مى داشت. انتظار فرارسیدن وقت نماز را مى‏کشید و اذان بلال را بسیار دوست مى‏داشت، چرا که زمینه‏ساز سخن گفتن با معشوق حقیقى است. بارها مى‏فرمود: نماز نور چشم من است و محبوب‏ترین لذتها برایم نماز است.[5]


به هنگام نماز، دوست و رفیق و آشنا و همسر و... نمی‏شناخت. تنها و تنها نماز را مى‏شناخت و به سرعت در پى انجام آن بود. امام دراین‏باره مى‏فرماید: «از بعضى از زنهاى رسول خدا(ص) نقل شده که رسول خدا(ص) با ما صحبت مى‏کرد و ما با او صحبت مى‏کردیم، چون وقت نماز حاضر مى‏شد، گویى او ما را نمى‏شناخت و ما او را نمى‏شناختیم، براى اشتغالى که به خدا پیدا مى‏کرد از هر چیز.»[6] و از آنجا که نماز شب جلوه ‏گاه و تجلى‏گاه عشق عاشقان اللّه‏ است، این شخصیت بزرگ، نیمه‏شب برمى‏خاست و عاشقانه به نماز شب مى‏ایستاد.[7]


اینک برداشتهایى از احادیث و سیرۀ نبوى در اقامه نماز، بیان مى گردد.




1. «اولین سؤالى که در قبر و قیامت از انسان مى‏شود، نماز است، اگر آن مورد قبول واقع شد، سایر اعمال نیز قبول مى‏شود و اگر نماز رد شد، سایر اعمال نیز رد مى‏شود.»[8]


2. هنگامى که هدیه ارزشمندى خدمت ایشان مى ‏آوردند، حضرت بخشى از آن را به عنوان جایزه به کسى مى‏دادند که دو رکعت نماز با حال خوانده باشد و جز به خدا به دیگرى توجه نداشته باشد که جز امام على(ع) دیگرى برندۀ این جایزه نمى‏شد.[9]


3. ایشان نماز جماعت و نماز جمعه را مختصر مى‏خواند تا با طولانى شدن آن مایه ملالت و خستگى مردم از نماز نگردد. وقتى کسى با حضرت کار داشت، نماز را مختصر مى‏خواند، به حل مشکل او مى‏پرداخت. گاه در نماز بود، صداى کودکى را مى‏شنید که گریه مى‏کند، بلافاصله نماز را مختصر کرده، پایان مى‏داد و به سراغ کودک مى‏رفت.[10]


4. نماز و قرآن را محور ارزشها مطرح مى‏کرد و مى‏فرمود: «به نمازخوانها، به آنها که اهل نماز جماعتند، خوش‏بین باشید، چرا که یک ارزش است.»[11]


کردار امام


یار و یادگار امام، مرحوم حجت ‏الاسلام سید احمد خمینى(ره)[12] مى‏گوید:


عبادت و ارتباط امام با خدا چیزى نیست که بتوانیم ترسیمش کنیم تا آنجا که توانسته ام با دوستان پدرم تماس گرفته‏ام و از مادرم در این‏باره سؤالها کرده‏ام، همه بر این قولند که امام با خداى خود رابطه‏اى خاص داشت و دارد امام چنان در خدا فانى است و چنان از معشوق خود سخن مى‏گوید که موى بر اندام انسان راست مى‏شود. شوخى نیست که تمام دوستان امام او را عابد و زاهد یافته‏اند. نمازهاى شب و راز و نیاز امام و گریه و ناله در نیمه‏هاى شب چنان شدید است که انسان بى‏اختیار به گریه مى‏افتد.[13]


یکى دیگر از یاران امام(س) مى‏گوید:


پنجاه سال است که نماز شب امام ترک نشده؛ امام در بیمارى، در صحت، در زندان، در خلاصى، در تبعید، حتى بر روى تخت بیمارستان قلب هم نماز شب مى خواند. امام در قم بیمار شدند؛ به دستور اطباء، امام به تهران مى‏بایست منتقل شود، هوا بسیار سرد بود و برف مى‏بارید، یخبندان عجیبى در جاده‏ها وجود داشت، امام چندین ساعت در آمبولانس‏بودند و پس از انتقال به بیمارستان قلب باز نماز شب خواندند. امام شبى که از پاریس به سوى تهران مى‏آمدند، تمام افراد در هواپیما خوابیده بودند و تنها امام در طبقه بالاى هواپیما نماز شب مى‏خواندند و شما اگر از نزدیک دیده باشید آثار اشک بر گونه‏هاى مبارک امام حکایت از شب زنده‏دارى و گریه‏هاى نیمه شب وى دارد و بعضى از پاسداران در قم نقل مى‏کردند که گاهى اوقات که امام براى تهجد بیدار مى‏شدند، آنها را مورد نوازش و تفقد قرار مى‏دادند.[14]


یکى دیگر از یاران امام مى‏گوید:


امام هر شب در هر حالى که باشند نماز شب مى خوانند و هنگامى که براى نماز شب از خواب برمى‏خیزند، این‏قدر آرام و آهسته قدم برمى‏دارند که هیچ‏کس از خواب بیدار نشود و به ندرت اتفاق مى‏افتد که از حرکت امام در دل شب، کسى بیدار شود. آن شب که امام را از تهران به قم برگرداندند (پس از تمام شدن مدت حصر) تا ساعت نیم بعد از نصف شب، در منزل امام رفت و آمد بود و پس از اینکه رفت و آمد مردم تمام شد، افراد خانواده، پروانه‏وار دور امام نشسته بودند. ساعت یک و نیم بعد از نصف شب بود تقریباً که چراغها را براى استراحت خاموش کردند. امام پس از آن همه خستگى دیدارها و ملاقاتها، شاید یک ساعت نگذشته بود که دوباره بلند شدند براى نماز شب. با اینکه معلوم بود صبح زود مردم براى دیدار با امام هجوم مى‏آورند، مع‏ذلک در آن شب هم، امام نماز شب را ترک نکردند. جالب این است که امام همیشه موقع نماز، عطر و بوى خوش مصرف مى‏کنند و شاید بدون بوى خوش سر نماز نایستاده باشند، حتى در نجف هم که نماز شب را پشت بام مى‏خواندند، در همان پشت بام نیز یک شیشه عطر داشتند.[15]


یکى دیگر از یاران امام مى‏گوید:


یادم هست که یک‏بار در خدمت امام به تهران رفتیم و به منزل آیة‏اللّه‏ لواسانى وارد شدیم. آیة‏اللّه‏ لواسانى از دوستان خیلى صمیمى امام هستند. آنجا که رسیدیم، برخوردشان خیلى دوستانه و صمیمى بود. آنها صحبت مى ‏کردند و با یکدیگر شوخى‏هاى مناسب با مقام رفاقت داشتند. و مقدارى که صحبت کردند، وقت نماز شد. امام در عین اینکه خسته بودند و تازه رسیده بودند و با رفیقشان هم بودند، و به قول ما طلبه‏ها «گعده» هم داشتند، اما اول وقت نماز که شد، چون مقید بودند که همیشه نمازشان را در اول وقت بخوانند، مثل اینکه یکباره همۀ آن مسائل به کنار مى‏رفت، و تنها مسأله‏اى که ماند، خواندن نماز ظهر بود.[16]


یکى دیگر از یاران امام مى‏گوید:


ایشان هر روزه ده جزء قرآن را مى‏ خواندند، یعنى در هر سه روز یک دوره از قرآن را مى‏خواندند. در ماه رمضان، برادران خوشحال بودند که دو دوره قرآن را خوانده‏اند، ولى بعد مى‏فهمیدند که امام ده یا یازده دوره قرآن را خوانده‏اند. و فکر مى‏کنم که حالا هم ایشان این برنامه را داشته باشند. احمدآقا مى‏گفت: شبى در ماه رمضان، من پشت‏بام خوابیده بودم، خانه ایشان یک خانۀ کوچک 45 مترى بود. بلند شدم دیدم که صدا مى‏آید و بعد متوجه شدم که آقاست که در تاریکى در حال نماز خواندن است و دستهایش را طرف آسمان دراز کرده و گریه مى‏کند. برنامه عبادى ایشان این بود که شب تا صبح در ماه مبارک رمضان نماز و دعا مى‏خواندند و بعد از نماز صبح و مقدارى استراحت، صبح زود براى کارهایشان آماده بودند.[17]


جلوه‏اى دیگر از عبادت رسول خدا(ص) روزه گرفتن آن حضرت است. امام خمینى(س) نوشته ‏اند:


سنّت دوم رسول اکرم، صلى اللّه‏ علیه وآله، که عبارت است از سه روز روزه در هر ماه، پس اخبار کثیره که بالغ بر چهل حدیث مى شود در فضل آن وارد است. و در کیفیت آن بین علماى اعلام خلاف است. آنچه مشهور بین آنها و موافق با اخبار کثیره است و عمل رسول خدا،صلى اللّه‏ علیه وآله، در آخر عمر و ائمۀ هدى بر آن بوده  آن است که آن سه روز پنجشنبۀ اول، که روز عرض اعمال است و چهارشنبه اول دهه دوم، که روز نحس مستمرّ و روز نزول عذاب است و پنجشنبۀ آخر از دهه آخر که نیز روز عرض اعمال است مى‏باشد، و در روایتى وارد است که بر امم سابقه هر وقت عذاب نازل مى‏شد در یکى از این ایام نازل مى‏شد. پس رسول اکرم،صلى اللّه‏ علیه وآله، در این ایام مخوفه روزه گرفت.[18]


در روایات آمده که پیامبر اکرم صلى ‏اللّه‏ علیه و آله یک روز در میان روزه مى‏گرفتند: «صام یوماً و أفطر یوماً»[19]، و دو ماه شعبان و رمضان را پیوسته روزه  بودند: «کان رسول اللّه‏ صلى‏اللّه‏ علیه و آله یصوم شعبان و رمضان.»[20]


پیوست ها:


 [1] ر.ک.به: بحارالانوار؛ 67: 348؛ و 71:26. [2] کحل البصر؛ ص 78. [3] شرح چهل حدیث؛ ص 351. [4] فاطر / 28. [5] «قرة عینى فى الصلاة»؛ محجة البیضاء؛ ج 3، ص 68؛ علامه طباطبایى؛ سنن النبى؛ ص 268، 269. [6] آداب الصلوة؛ ص 111؛ محجة البیضاء؛ ج 1، ص 351. [7] وسائل الشیعه؛ ج 1، ص 365.  [8] بحارالانوار؛ ج 72، ص 227. [9] همان؛ ج 41، ص 18. [10] صحیح مسلم؛ ج 4، ص 185؛ سنن النبى؛ ص 250. [11] کافى؛ ج 3، ص 371. [12] زمان تنظیم این بخش از کتاب مصادف بود با اربعین رحلت یادگار امام، حضرت حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینى؛ از خداوند منان، علو درجات و همنشینى با امام امت ـ خمینى کبیر ـ و ائمه اطهار(ع) را براى این عزیز، خواهانیم. «والذین آمنوا وَ اتَّبعتْهُمْ ذریَّتُهُمْ بایمان اَلْحَقْنٰا بِهِمْ ذُریَّتَهُمْ و مٰا ألَتْنٰا هُمْ من عَملهمْ من شى‏ءٍ؛ کسانى که خود ایمان آوردند و فرزندانشان در ایمان، پیرویشان کردند، فرزندانشان را به آنها ملحق مى‏کنیم و از پاداش عملشان هیچ نمى‏کاهیم»؛ (طور / 21). [13] سرگذشتهاى ویژه از زندگى حضرت امام خمینى؛ ج 1، ص 126. [14] همان؛ ج 2، ص 51. [15] همان؛ ج 3، ص 29 ـ 30. [16] همان؛ ص 38. [17] همان؛ ج 4، ص 129 ـ 130. [18] شرح چهل حدیث؛ ص 487 ـ 488. [19] وسائل الشیعه؛ ج 7، ص 305. [20] همان؛ ص 369. 


منبع: دستور زندگى، سیره نبوى از دیدگاه امام خمینى(س)، فاضل عرفان ـ مرتضى حبیبى کرهرودى، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س)، ص 3-9

. انتهای پیام /*
منبع:
پورتال امام خمینی

http://www.imam-khomeini.ir/fa/n21568/