تبلیغات
صالحین شهرک امام حسین شیراز - معضل کارکردزدایی از مساجد
صالحین شهرک امام حسین شیراز
ان الارض یرثها عبادی الصالحون zqz.ir/iq
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
آیا مایل به همکاری با این وبلاگ هستید؟ بیش از یک گزینه هم می توانید علامت بزنید







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

صالحین شهید خورشیدی
مسجد جامع
شهرک امام حسین(س)
شیراز



امام خامنه ای:

"امروز اینترنت و ماهواره
و وسایل ارتباطىِ
بسیار متنوع وجود دارد
و حرف، آسان
به همه جاى دنیا مى‌رسد.
میدان افکار مردم و مؤمنین،
عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ
و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى
به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛
به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که
نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى
و اسلامى - بیرون بکشیم
و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛


لیکن مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم."


*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********




هدف از شجره طیبه صالحین

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است.

شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر الزمان می‌اندیشد.
بقیه را در لینک های روزانه بخوانید
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
ابر برچسب ها
عید قربان ,  شهید 13 ساله ,  17شهریور ,  میدان شهدا ,  ایام فاطمیه امسال از شنبه 24 اسفند 1392 آغاز و تا 14 فروردین 139 ,  روز داروساز ,  ولادت ,  داروسازی ,  روز دخت ,  حدیث ,  ترجمه فارسی خطبه غدیر ,  استقبال از شهید گمنام در شهرک ,  امام باقر(ع) ,  آموزش مداحی ,  قرآن ,  حضرت معصومه(س) ,  چادر ,  رازی ,  جنایت پهلوی ,  شهادت ,  ایرانی ام ,  حیا ,  امام صادق(ع) ,  عید اضحی ,  قربان ,  نقد محتوایی فیلم راننده ,  قیام ,  شهید علیرضا محمودی ,  ایرانیم ایرانی می خرم ,  پورتال صالحین فارس ,  چهارمین شب اکران فیلم های عمار ,  پیام تبریک ,  متن کامل خطبه غدیر ,  خبر فوری ,  دانلود فایل های متنی و صوتی خطبه غدیر ,  معجزات خدا در انقلاب اسلامی ,  برترین حجاب ,  عفت ,  قیام خونین ,  FarsSalehin ,  پهلوی ,  شب آغاز امامت حضرت امام مهدی(عج) ,  امام محمد باقر(ع) ,  جمه سیاه ,  حجاب ,  کنکور حوزه بدون ثبت نام ,  ایرانی می خرم ,  ایجاد سایت صالحین ,  دانلود شناسنامه حامد زمانی ,  عید , 
ارسال شده در پنجشنبه 30 خرداد 1392 ساعت ساعت 23 و 45 دقیقه و 44 ثانیه توسط صادق صالح
اختصاصی صالحین/
معضل کارکردزدایی از مساجد

روند انتقال عزاداری به هیئات و حسینیه‌ها، قرائت و آموزش قرآن به مهدهای قرآن و دارالقرآن‌ها و حتی اقامه نماز به نمازخانه‌ها و مصلی‌ها این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در آینده‌ای نه چندان دور از مساجد جز گنبد و گلدسته باقی نخواهد ماند.

اگر اجمالا بپذیریم که مسجد در صدر اسلام کارکردهای گوناگونی اعم از عبادی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، حقوقی و... داشته است به تفاوت فاحشی که میان مساجد کنونی با مساجد آن دوره وجود دارد پی خواهیم برد.

شاید یکی از دلایلی که می‌توان به عنوان علت این فضیه نام برد، نگرش تاریخی به معبد باشد. تا قبل از ظهور دین اسلام معابد ادیان الهی و غیرالهی مکان‌های مقدسی بودند که اصلی‌ترین کارکرد آنها  عبادت پروردگار و خدایان آن دین بود و کارکردهای حداقلی دیگری مانند محل تجمع مردم، محل طلب رحمت برای مردگان و امثال آن را نیز دارا بود. این نگاه حداقلی با بعثت پیامبر اسلام و بنیانگذاری مسجد از سوی ایشان متحول شد. هر چند در دین اسلام نیز عبادت جایگاه ویژه و مهمی در مسجد دارد و اساسی‌ترین کارکرد آن محسوب می‌شود، لیکن نقش‌های مهم و گوناگون دیگری که در صدر اسلام برای مسجد تعریف شد، بنیان این تفکر تاریخی را در هم شکست. به این ترتیب مسجد علاوه بر محلی برای عبادت مسلمانان، محل قضاوت، مأمن فقرا، مدرسه و دانشگاه، محل فرماندهی، تربیت نیرو و... آنها نیز بود.

اما ظاهرا با گذر زمان و ورود به عصر غیبت، آنچه در حافظه تاریخی مردم بود دوباره بازگشته و مسلمانان نیز همانگونه به مسجد نگریستند که دیگر ادیان به معابدشان. با این وجود کارکردهایی که دیگر در مسجد وجود نداشته نیازهای واقعی جامعه بوده و حذف آنها از مسجد به معنای نابود شدن آن نیاز نبود. به این ترتیب در اجتماع محل‌هایی برای رفع نیازهایی که دیگر در مسجد ارضا نمی‌شدند به وجود آمد.

اگر نگاهی دقیق‌تر به جامعه امروز و مساجد آن بیاندازیم اذعان خواهیم کرد که مساجد امروزی بسیار به معبد و نمازخانه شبیه شده‌اند. جایگاه قضاوت به دادگاه‌ها، جایگاه آموزش به مدارس و دانشگاه‌ها، جایگاه نظامی به پادگان‌ها، جایگاه فرهنگی به فرهنگ‌سراها و... منتقل شده است. اما خطری که در زمان کنونی احساس می‌شود جداسازی کارکردهایی است که قبل از این زمان جزء مسلّم‌ترین کارکردهای مسجد بوده و هم‌اکنون در حال زوال است.

روند انتقال عزاداری به هیئات و حسینیه‌ها، قرائت و آموزش قرآن به مهدهای قرآن و دارالقرآن‌ها و حتی اقامه نماز به نمازخانه‌ها و مصلی‌ها این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در آینده‌ای نه چندان دور از مساجد جز گنبد و گلدسته باقی نخواهد ماند. هر چند شاید در نظر اول تاسیس حسینیه، دارالقرآن و مصلی امر خیر و معروف به چشم آید اما با نگاهی دقیق‌تر می‌بینیم که این اماکن کارکرد‌های اصلی مساجد را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

در نهایت باید گفت با توجه به خطری که مساجد را تهدید می‌کند لازم است نهادهای فرهنگی بالاخص دولت و شهرداری حمایت و تاسیس این‌گونه اماکن حاشیه‌ای را در اولویت دوم قرار داده و در عوض به تقویت و حمایت همه‌جانبه از مسجد بپردازند و تلاش‌کنند تا این کارکردها و نیز کارکردهای مساجد صدر اسلام دوباره احیا و تقویت شود.

 


نویسنده: جواد نوروزی - کارشناس ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)


منبع:

http://salehin.ir/index/NewsShow/123114




موضوع : تاریخ ایران اسلامی ,  تاریخ اسلام ,