تبلیغات
صالحین شهرک امام حسین شیراز - سالروز جنگ خندق
صالحین شهرک امام حسین شیراز
ان الارض یرثها عبادی الصالحون zqz.ir/iq
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
آیا مایل به همکاری با این وبلاگ هستید؟ بیش از یک گزینه هم می توانید علامت بزنید







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

صالحین شهید خورشیدی
مسجد جامع
شهرک امام حسین(س)
شیراز



امام خامنه ای:

"امروز اینترنت و ماهواره
و وسایل ارتباطىِ
بسیار متنوع وجود دارد
و حرف، آسان
به همه جاى دنیا مى‌رسد.
میدان افکار مردم و مؤمنین،
عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ
و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى
به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛
به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که
نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى
و اسلامى - بیرون بکشیم
و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛


لیکن مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم."


*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********




هدف از شجره طیبه صالحین

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است.

شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر الزمان می‌اندیشد.
بقیه را در لینک های روزانه بخوانید
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
ابر برچسب ها
قرآن ,  برترین حجاب ,  عفت ,  پهلوی ,  چهارمین شب اکران فیلم های عمار ,  امام صادق(ع) ,  متن کامل خطبه غدیر ,  دانلود فایل های متنی و صوتی خطبه غدیر ,  داروسازی ,  چادر ,  ترجمه فارسی خطبه غدیر ,  نقد محتوایی فیلم راننده ,  امام باقر(ع) ,  رازی ,  دانلود شناسنامه حامد زمانی ,  حیا ,  FarsSalehin ,  معجزات خدا در انقلاب اسلامی ,  پیام تبریک ,  روز داروساز ,  ایرانی می خرم ,  خبر فوری ,  میدان شهدا ,  قیام ,  شهید علیرضا محمودی ,  آموزش مداحی ,  ایجاد سایت صالحین ,  ولادت ,  17شهریور ,  کنکور حوزه بدون ثبت نام ,  قیام خونین ,  امام محمد باقر(ع) ,  قربان ,  عید ,  استقبال از شهید گمنام در شهرک ,  ایرانیم ایرانی می خرم ,  عید اضحی ,  عید قربان ,  حجاب ,  جمه سیاه ,  شب آغاز امامت حضرت امام مهدی(عج) ,  جنایت پهلوی ,  ایرانی ام ,  حدیث ,  روز دخت ,  حضرت معصومه(س) ,  شهادت ,  ایام فاطمیه امسال از شنبه 24 اسفند 1392 آغاز و تا 14 فروردین 139 ,  شهید 13 ساله ,  پورتال صالحین فارس , 
ارسال شده در دوشنبه 4 شهریور 1392 ساعت ساعت 09 و 50 دقیقه و 53 ثانیه توسط فرید دباغیان
«ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین؛ ارزش ضربه علی در روز(جنگ) خندق، از عبادت تمام جنّ و انس بالاتر است».
(بحارالانوار، ج20، ص 216/ مستدرك حاكم، ج 3، ص 32)

جنگ احزاب یا خندق؛17 شوال سال پنجم هجری

از حوادث مهم سال پنجم هجرت كه به قول معروف در ماه شوال آن سال اتفاق افتاد جنگ خندق بود،كه با توجه به كثرت سپاه و تجهیز لشكریان قریش، و محاصره طولانى و نبودن آذوقه كافى در شهر مدینه، و دشوارى وضع اقتصادى، كارشكنى‏‌هاى داخلى كه از ناحیه یهود بنى قریظه و منافقین مى‏‌شد و به سختى مسلمانان را تهدید مى‌‏كرد، براى پیغمبر اسلام و پیروان آن بزرگوار یكى از سخت‏‌ترین جنگها و دشوارترین درگیری‌هایى بود كه با دشمن داشتند و مانند گذشته به كمك و یارى خداى تعالى و ایمان و فداكارى و استقامت، بر همه این مشكلات پیروز شده و همه دشمنان را مغلوب ساختند و از این كارزار سخت و دشوار نیز فاتح و سربلند و پیروز بیرون آمدند.
در جنگ احزاب تمام قبائل و گروه‎هاى مختلف دشمنان اسلام براى كوبیدن اسلامِ جوان متّحد شده بودند. بعضى از مورّخان نفرات سپاه كفر را در این جنگ بیش از ده هزار نفر نوشته‎اند، در حالى كه تعداد مسلمانان از سه هزار نفر تجاوز نمى‎كرد.
سران قریش كه فرماندهى این سپاه را به عهده داشتند، با توجه به نفرات و تجهیزات جنگى فراوان خـود، نقشه جنگ را چنان طراحى كرده بودند كه به خیال خود با این یورش، مسلمانان را به كلّى نابود سازند و براى همیشه از دست حضرت محمّد(صلى الله علیه و آله) و پیروان او آسوده شوند.

بقیه در ادامه مطلب


زمانى كه گزارش تحرّك قریش به اطلاع پیامبر اسلام(صلى الله علیه و آله) رسید، حضرت، شوراى نظامى تشكیل داد.در این شورا سلمان فارسى پیشنهاد كرد كه در قسمت‎هاى نفوذپذیر اطراف مدینه خندقى كنده شود كه مانع عبور و تهاجم دشمن به شهر گردد.
خندقى كـه پهناى آن به قدرى بود كه سواران دشمن نمى‎توانستند از آن با پرش بگذرند و عمق آن نیز به اندازه‎اى بود كه اگر كسى وارد آن مى‎شد به آسانى نمى‎توانست بیرون بیاید.
استفاده از خندق در جنگ‎هاى عرب بى‌سابقه بود، ناگزیر از آن سوى خندق شهر را محاصره كردند. محاصـره مدینه مطابق بـعـضـى از روایات حدود یك ماه به طول انجامید.
سپاه اسلام هر نوع اندیشه تجاوز را با تیراندازى و پرتاب سنگ پاسخ مى‎گفت. تیراندازى از هر دو طرف روز و شب ادامه داشت و هیچ یك از طرفین بر دیگرى پیروز نمى‎شد. از طرف دیگر، محاصره مدینه توسط چنین لشگرى انبوه، روحیه بسیارى از مسلمانان را به شدت تضعیف كرد، به ویژه آن كه خبر پیمان‎شكنى قبیله یهود بنى قریظه نیز فاش شد و معلوم گردید كه این قبیله به بت‌پرستان قول داده‎اند كه به محض عبور آنان از خندق مسلمانان را از این سوى خندق از پشت جبهه، مورد هجوم قرار دهند.

قرآن مجید وضع دشوار و بحرانى مسلمانان را در جریان این محاصره در سوره احزاب به خوبى ترسیم كرده است:
یَا ایُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذكُرُوا نِعمَةَ اللهِ عَلَیكُم إِذ جَاتكُم جُنُودٌ فَارسَلنَا عَلَیهِم رِیحا وَجُنُودا لَم تَرَوهَا وَ كَانَ اللهُ بِمَا تَعمَلُونَ بَصِیرا إِذ جَاءُوكُم مِن فَوقِكُم وَ مِن اسفَلَ مِنكُم وَ إِذ زَاغت الاَْبصارُ وَ بلَغتْ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللهِ الظُّنُونَ هُنَالِكَ ابتُلِىَ المؤمنونَ وَ زُلزِلُوا زِلزَالا شدِیدا وَ إِذ یقُولُ المُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَرَضٌ مَا وَعدَنا اللهُ وَ رَسُولُهُ إِلا غُرُورا وَ إِذ قَالَت طَائِفَةٌ مِنهُم یَا اهلَ یَثرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُم فَارجِعُوا وَ یستاذِنُ فرِیقٌ مِنهُم النَّبِىَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَورَةٌ وَ مَا هِیَ بِعَورَةٍ إِن یُرِیدُونَ إِلا فرَارا وَ لَو دُخلَت علَیهم من اقطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الفِتنَةَ لاََّتَوهَا وَ مَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلا یَسِیرا ؛
اى كسانى كه ایمان آورده‎اید! نعمت خدا را بر خود به یاد آورید در آن هنگام كه لشكرهایى (عظیم) به سراغ شما آمدند؛ ولى ما باد و طوفان سختى بر آنان فرستادیم و لشكریانى كه آنها را نمى‎دیدید (و به این وسیله آنها را در هم شكستیم)؛ و خداوند همیشه به آنچه انجام مى‎دهید بینا بوده است .
(به خاطر بیاورید) زمانى را كه آنها از طرف بالا و پایین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره كردند) و زمانى را كه چشم‎ها از شدت وحشت خیره شده و جان‎ها به لب رسیده بود، و گمان‎هاى گوناگون بدى به خدا مى‎بردید.
آنجا بود كه مؤمنان آزمایش شدند و تكان سختى خوردند!...

ابوسفیان از ذى قعده سال چهارم تا شوال سال پنجم در صدد تهیه سربازان جنگى و ابزار و اسلحه كافى براى چنین جنگ بزرگى بر آمده و توانستند روزى كه از مكه به سمت مدینه حركت كردندبیش از ده هزار مرد جنگى را با تمام تجهیزات بسیج كنند.
سران سپاه جز این چاره ندیدند كه زور مندان سرسخت و تواناى خود را از خندق عبور دهند. شش نفر از قهرمانان سپاه قریش اسب‌هاى خود را در اطراف خندق به تاخت و تاز در آوردند و از نقطه ‏باریكى عبور كردند و وارد میدان شدند.
یكى از این شش نفر، قهرمان نامى عرب، عمرو بن عبدود، بود كه نیرومندترین و دلاورترین جنگجوى شبه جزیره به شمار مى‏‌رفت و او را با هزار مرد جنگى مى‏‌سنجیدند و برابر مى‌‏شمردند. وى در پوششى فولادین از زره قرار داشت و در برابر صفوف مسلمانان مانند شیر مى‌‏غرید و فریاد مى‏‌كشید كه: "هَل مِن مُبارز" مدعیان بهشت كجا هستند؟ آیا از میان شما یك نفر نیست كه مرا به دوزخ بفرستد یا من او را به بهشت روانه سازم؟ عمرو در جنگ بدر شركت كرد و زخمى شد. به همین دلیل از شركت در جنگ اُحُد باز مانده و اینك در جنگ خندق براى آن كه حضور خود را نشان دهد، خود را نشاندار ساخته بود. كلمات او نداى مرگ بود و نعره‌‏هاى پیاپى او چنان ترسى در دل‌ها افكنده بود كه گویى گوش‌ها بسته و زبان‌ها براى جواب از كار افتاده بود.(ینابیع المودة، شیخ سلیمان بلخی قندوزی)
هربار كه نداى قهرمان عرب براى مبارزه بلند مى‏شد فقط جوانى برمى‏‌خاست واز پیامبر اجازه مى‏‌گرفت كه به میدان برود ولى پیوسته با مقاومت و امتناع آن حضرت روبرو مى‌‏شد. آن جوان حضرت على علیه السلام بود و پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در برابر تقاضاى او مى‌‏فرمود: بنشین این عمرو است!
عمرو براى بار سوم نعره كشید. این بار نیز حضرت على علیه السلام با التماس فراوان از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم خواست كه به وى اذن مبارزه دهد. پیامبر فرمود: این مبارز طلب عمرو است. حضرت على عرض كرد: باشد. سرانجام پیامبر با درخواست وى موافقت فرمود و شمشیر خود را به او داد و عمامه‌اى بر سر او بست ودر حق او دعا كرد(تاریخ الخمیس، ج‏1، ص‏486) و گفت: خداوندا، على را از بدى حفظ فرما. پروردگارا، در بدر عبیده و در احد شیرخدا حمزه را از من گرفتى؛ خداوندا، على را از آسیب حفظ فرما. سپس این آیه را تلاوت كرد: رب لا تذرنی فردا وانت‏خیرالوارثین (انبیاء:89). سپس این جمله تاریخى را بیان فرمود:
«برز الایمان كله الى الشرك كله‏».یعنى دو مظهر كامل ایمان وشرك با هم روبرو شدند.
(كنز الفوائد، ص‏137)

امیرالمؤمنین علیه السلام زرهى آهنین بر تن داشت و چشمان او از میان مغفر مى‌‏درخشید. قهرمان عرب پس از آشنایى با حضرت على از مقابله با او خوددارى كرد و گفت: پدرت از دوستان من بود و من نمى‌‏خواهم خون فرزند او را بریزم.

ابن ابى الحدید معتزلی مى‏‌گوید:
استاد تاریخ من ابوالخیر وقتى این قسمت از تاریخ را تدریس مى‏‌كرد چنین گفت: عمرو در جنگ بدر شركت داشت و از نزدیك شجاعت و دلاوری‌هاى على را دیده بود. از این رو، بهانه مى‏‌آورد و مى‏‌ترسید كه با چنین قهرمانى روبرو گردد.

صداى ضربات شمشیر وگرد وخاك میدان مانع از آن بود كه سپاهیان دوطرف نتیجه مبارزه را از نزدیك ببینند.اما وقتى ناگهان صداى تكبیر حضرت على -علیه السلام بلند شد غریو شادى از سپاه اسلام برخاست ومسلمانان دریافتند كه حضرت على -علیه السلام بر قهرمان عرب غلبه یافته، شر او را از سر مسلمانان كوتاه ساخته است.
كشته شدن این قهرمان نامى سبب شد كه آن پنج قهرمان دیگر، یعنى عكرمه و هبیره و نوفل و ضرار و مرداس، كه به دنبال عمرو از خندق عبور كرده، منتظر نتیجه مبارزه حضرت على علیه السلام و عمرو بودند، پا به فرار گذاشتند. چهار نفر از آنان توانستند از خندق به سوى لشكرگاه خود بگذرند و قریش را از قتل قهرمان بزرگ خود آگاه سازند، ولى نوفل به هنگام فرار با اسب خود در خندق افتاد و امیرالمؤمنین علیه السلام كه در تعقیب او بود وارد خندق شد و او را با یك ضربت از پاى در آورد.(تاریخ الخمیس، ج‏1، ص‏487)

مرگ این قهرمان سبب شد كه شور جنگ به خاموشى گراید و قبایل مختلف عرب هر كدام به فكر بازگشت‏ به زادگاه خود بیفتند. چیزى نگذشت كه سپاه ده هزار نفرى كه با سرما و كمى علوفه نیز روبرو بودند راه خانه‌‏هاى خود را در پیش گرفتند و اساس اسلام كه از طرف نیرومندترین دشمن تهدید مى‏‌شد، در پرتو فداكارى حضرت على علیه السلام محفوظ و مصون بماند.



منبع:mersad88.mihanblog.com/post/166


برچسب ها : جنگ خندق ,  پیامبر(ص) ,  امام علی(ع) ,